Image Map

Sorrio sempre que leio Mia Couto

I always smile when I read Mia Couto’s books


Deparei-me com a escrita de Mia Couto há muito anos, num trabalho para a escola, numa sugestão do meu professor. “Vais gostar, acredita”, disse-me ele. Fiquei rendido. O livro que escolhi na altura foi “Estórias Abensonhadas”. Um título delicioso, não é? E isto diz tudo sobre a escrita deste moçambicano, de 60 anos, que usa o sotaque daquele país, as tradições e cultura para desenhar um percurso coeso em torno do seu trabalho. Ele é um mestre da linguagem e sempre que leio um livro dele fico pasmado com as expressões que são possíveis com o Português. É, sem dúvida, uma forma de aprender sobre Portugal e o papel que o nosso povo desempenhou no mundo.
Neste “Mulheresde Cinza”, Mia Couto continua a ensinar-nos sobre a vida. Este é o primeiro livro da trilogia “As Areias do Imperador”, e que relata a história de amor entre Germano, um sargento português colocado no vilarejo de Nkokolani, e Imani, uma mulher da tribo dos VaChopi, uma das poucas que ousou se opor à invasão de Ngungunyane, o último dos líderes do estado de Gaza, segundo maior império em África na altura.
A trama passa-se no final do século XIX e evoluiu à medida que a batalha entre os locais e o domínio colonial português em Moçambique aumenta. A garota de quinze anos aprendeu a língua dos europeus e é intérprete do sargento. Vive dividida entre o amor por Germano, por parte da família que luta ao lado da coroa, e por outro lado do seu povo que se uniu ao exército dos guerreiros do imperador africano.
Num país assombrado pela guerra dos homens, a única saída para ela é passar despercebida, como se fosse feita de sombras ou de cinzas. A história é narrada alternadamente entre a voz da jovem e as cartas escritas pelo sargento. É um romance incrível que descreve a miséria da época, as contradições do poder colonial português e a cultura de um povo que os portugueses achavam inferiores mas que tinham sabedoria ancestral. É sobretudo essa a mensagem que perpassa pelo livro que me deixou tocado: um povo simples, que vive no meio de uma mata, no século passado, pode ser mais astuto e inteligente que alguém hoje em dia, rodeado de tecnologia. Como o episódio em que Imani explica porque varrem eles o chão de terra batida à volta da casa (para verem as pegadas de quem passou por ali na manhã seguinte), e porque batiam eles palmas antes de entrar e tomar banho no rio (para pedir autorização aos espíritos das águas para entrar). É um livro para ler com um sorriso sempre constante, porque a vida, apesar da tragédia, tem sempre um lado bom. Os próximo volumes saem este ano e em 2017. Estou ansioso!

I was faced with Mia Couto’s writing many years ago, for a school work, by a teacher suggestion. "You'll love it, believe me" he told me. I was surrendered. The book I chose at the time was "Estórias Abensonhadas". A delicious title, isn’t it? For English readers, Mia Couto writing is very complicated because to translate from portuguese words to english one is forced to invent. Like “exatamesmo”, “exactruly”, wich is form by the junction of “exato”, exact, and “mesmo”, truly”. Most of the words are an invention of a new word but with the same meaning. “Exatamesmo” is a continuation of “exatamente” wich means exactly. Can you see the resemblance with exactruly? In “Estórias Abensonhados” the game is the same: “abençonhadas” it’s a mixture of “benção”, blessed, and “sonhos”, dreams. So, the result is “blessed dreams stories”. But in portuguese, in fact, there’s the word “abençoadas”, something that was blessed, but that sounds like “abensonhadas”. The game goes on and on. And that says it all about the writing of this Mozambican, 60, who uses the accent of the country, traditions and culture to design a cohesive way around his work. He is a master of language and whenever I read one of his books I'm amazed with the expressions that are possible with the Portuguese language. It is undoubtedly a way to learn about Portugal and the role that our people have played in the world.
In "Mulheres de Cinzas" Mia Couto continues to teach us about life. This is the first book of the trilogy "As Areias do Imperador", which tells the love story between Germano, a Portuguese sergeant placed in Mozambique Nkokolani village, and Imani, a woman of the tribe of VaChopi, one of the few who dared to oppose Ngungunyane’s invasion, the last of the Gaza state leaders, the second largest empire in Africa at the time.
The plot is set in the late nineteenth century and has evolved as the battle between the local and the Portuguese colonial rule in Mozambique increases. The fifteen year old girl learned the language of Europeans and becomes the sergeant interpreter. Her life torn between the love for Germano, for the family fighting on the Portuguese forces, and for the other side of her people who joined the army of the African emperor.
In a country haunted by the war of men, the only way for her to go unnoticed, as if she were made of shadows or gray. The story is narrated alternately between the voice of the young girl and the letters written by Germano. It is an amazing novel that describes the misery of the time, the contradictions of Portuguese colonial power and the culture of a people that the Portuguese felt inferior but had ancestral wisdom. It is above all this the message that moved me through the book that left me touched: a simple people, living in the midst of a forest, in the last century can be more cunning and intelligent than someone today, surrounded by technology. Like the episode where Imani explains why they sweep the dirt ground around their house (to see the footprints of those who came by the next morning) and why they clap hands before entering and bathe in the river (to request permission the spirits of the water to enter). It is a book to read with a constant because life, despite the tragedy, has always a good side. The next volumes come out this year and in 2017. I look forward to read them!

Sem comentários :

Enviar um comentário

Design, coding and theme by Ana Garcês.
Copyright © Conta-me Histórias